(((((^^ منتديات ^ حب ^ من ^اجلك ^^)))))
يسعدنا تسجيلك معنا ونعدك بعالم من الرومانسيه والحب والجمال
يسعدنا تسجيلك معنا ونعدك بعالم من الرومانسيه والحب والجمال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا ومرحبا بكم فى منتداكم إذا كانت هذه هى الزياره الولى لك يتوجب عليك التسجيل اما اذا كنت مشترك بالفعل اكتب اسمك والرقم السرى

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية

كاتب الموضوعرسالة
عيون القلب
((مراقب عام))
((مراقب عام))
عيون القلب

ذكر
العمل/الترفيه : عازف جيتار وهوايتى السبحة والكمبيوتر
المزاج : انسان هادى ورومانسى
نشاطى :
ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية Left_bar_bleue0 / 1000 / 100ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية Right_bar_bleue

sma : <!--- MySMS By AlBa7ar Semauae.com --><form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--"> <!--webbot bot="SaveResults" u-file="fpweb:///_private/form_results.csv" s-format="TEXT/CSV" s-label-fields="TRUE" --><fieldset style="padding: 2; width:208; height:104"> <legend><b>My SMS</b></legend> <marquee onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()" direction="up" scrolldelay="2" scrollamount="1" style="text-align: center; font-family: Tahoma; " height="78">$post[field5]</marquee></fieldset></form><!--- MySMS By AlBa7ar Semauae.com -->

ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية Empty
مُساهمةموضوع: ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية   ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية I_icon_minitimeالخميس يناير 10, 2008 10:35 am

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله

اولا صلوا على النبى قبل ما بتقرا الموضوع

[color:a85c="#FFA500"]ثانيا احبكم فى الله جميعا
ثالثا كل سنة وانتوا طيبين وربنا يجعل هذا الشهر ابرك وشهر مر فى حياتنا جميعا ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية Wub
واجعله بركة فى كل خير وان يعتق رقابنا من النار جميعا ( ركزوا اوى على عتقاء من النار )
اللهم اجعلنا من عتقاءك من النار ومن المروحمين
الموضوع طويل بس ان شاء الله يبقى شيق وان شاء الله كلنا هنخرج منه مستفيدين ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية 11OWERS

فى البداية ............ عايز كل واحد يسال نفسه سؤال

ربنا بيحبك... ولا بيكرهك ؟

كيف اعرف ان الله يحبنى ؟ .... كيف اعرف ان الله يكرهنى ؟

دة حوااااااار بينى وبين واحد .... سالتة السؤال السابق

شوف ياعم انا عارف ان ربنا بيبحنى ... بجد طيب عرفتها ازاى ...... يعم عارف وخلاص طيب قولى علشان اعرف انا كمان واخلية يحبنى

يقولى اصل انا بقى مفيش حاجة طلبتها من ربنا ومدهانيش
يبقى بيحبنى ولا لا !!

.................. لا

لا اية بقى انتة عندى بقى اوى وهو ربنا يابنى لو مبيحبنيش كان هيدينى اللى انا عاوزة

اة ياجماعة ربنا بيدى اللى مبيحبوووووووووووش !!

الكلام دة حقيقة مش هزار ولا تاليف من خيال

قبل ما نفصل المسالة ركز معايا

ابليس تعرفه ولا لا ؟ طبعااااااااا اعرفه هو فيه حد ميعرفوش

ابليس الشيطان الرجيم هو ربنا بيبحه ولا بيكره

طبعا بيكره دة اول واحد يعصى ربنا يابنى مع انه عارف قدره ربنا

طيب ابليس طلب من ربنا طلب وربنا ادهوله

ازاى بس !!

اسمع المولى عز وجل بيقول اية

[b
]{قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ }ص79
{قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ }ص80

معنى كدة ان ربنا لبى للابليس طلبه معنى كدة ان ربنا بيحبه !!

يبقى مش كل اللى ربنا بيلبى طلبهم يبقى ربنا بيحبهم مش شرط [/b]
امال هو اية اللى شرط

الامام ابن القيم يقول فى بداية كتابه مدارج السالكين فى شرح اية اياك نعبد واياك نستعين

الكلام على الاستعانة بيقول
واياك ان تظن ان استجابة الله لك لكرامتك على الله!!
ولكن بل قد يستجيب الله لدعاء العبد لهوانه عليه !!
وسقوطه من عينه!!
فيعطيه ليطرده عن بابه !!
دة مش كلامى وربنا دة كلام الامام ابن القيم الجوزى فى كتاب مدارج السالكين واللى ميعرفشى ابن القيم يقولى وانا ارسل له ترجمته
يبقى موضوع الحب يرتكز على هو اداك علشان يقربك ولا علشان يطردك

يعنى هقولك اللى قاله الشيخ يعقوب وهو بيشرح الكتاب
بيقول ان اداك علشان يطردك يعنى مثلا واحد طول النهار يدعى ويقول يارب مليون جنيه يارب
وربنا غضبان عليه يقوم مديله المليون جنيه علشان ميسمعشى صوته بيقول يارب لانه عارف قد اية هتشغله المليون جنيه دى عن ربنا فتح شركة ومش فاضى بقى لا بيصلى ولا اى حاجة وتقوله اية الاخبار
يقول خلاص انا مش عايز من ربنا حاجة كدة 100 فل وعشرة
يبقى ربنا راضى عنه بقى ولا لا ... بيحبه ولا لا
وعلى هذا كثير واحد يقول يارب اتجوز دى يتجوزها ينشغل بيها هاتلى وهتالى يشتغل ليل ونهار علشان يرضى الامورة

اوعى حد يتجوز واحدة حلوة بهزر ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية 11ampoline طبعا اصل البنات الحلوة تزعل

مش معنى انه اداك ولا استجاب دعائك انه بيحبك
ركز اوى بقى هنا

يعنى معنى كدا ان لما بيدنى يبقى بيكرهنى !؟ ................لا لا لا

انا مقولتش كدة براحة بس انا بقول لو اداك حاجة والحاجة دى بعدتك عنه وشغلتك عنه يبقى بيكرهك
انما لو اداك حاجة خلتك تقرب من ربنا اكتر واكتر وتدعليه وتقف بين اديه يبقى بيحبك

خد بالك الحاجة دى ممكن تبقى مش على هواك

يعنى مثلا لو واحد مرض مرضا ما ودة طبعا مفيش حد يتمنى المرض ... على فكرة ممكن يبقى عطاء

لان ربنا بيحبك بيحب لما تيجى تدعيله وتذلله وعلشان عايز يجعلك تتالم فى الدنيا افضل مما تتالم فى الاخرة
هقول الاثر الجاى وبعدين اشرح

قال شيبان الراعى لسفيان الثورى عُد منع الله عطاءً فانه لم يمنعك بخلا ولكن منعك لطفا

الشرح بقى
اولا اللهم اجبر خاطر كل واحد
مثلا واحدة نفسها تتجوز بقى عندها 30 سنة ولسة متجوزتشى وبتدعى يارب انا عايزة اتزوج هو انا بطلب حاجة حرام

المنع دة عطاء ... لية وازاى ...؟

احنا كلنا مش متاكدين ان ربنا كريم ولا لا ؟
طبعا كريم

طيب لو ربنا حب يجوز دى ويشفى دة ويديى لدة 1000000000000000000000000000 دولار وكل دة ربنا يحتاج يجهز دة فى قد اية

{إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ }يس82

طيب لية ربنا مدلوش لية ؟ لطف من المولى عزو وجل

يعنى اية انتة كدة هتجيب لعقلى لطف ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية 11AZY

هكمل بكرة بس اوعى حد يجيله لطف ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية 11ggle

ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية 467c52ca2e

ربنا بيحبك ولا بيكرهك ؟!!, ادخل واعرف بيحبك لية وبيكرهك لية
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-